Ferenc autóipari beszállító, kft-je fröccsöntött autóalkatrészek gyártásával foglalkozik. Az alapcéget még 1984-ben alapította.
Ez a cég 2012-ben felszámolással szűnt meg, miután egy 80 millió forintos ki nem fizetett megrendelés csődbe vitte. Ferencnek akkor 38 alkalmazottól kellett megválnia.
Hogyan álltál talpra azt követően, hogy csődbe ment a céged?
Mindent elölről kellett kezdenem. Még ugyanabban az évben új vállalkozást alapítottam. 2019-ben már durván 90 millió forintos árbevételt értünk el és 15 embernek adott munkát a cégem.
Hogy alakult a válság első éve, 2020?
2020-ban már csak 40 millió forintos árbevételünk volt az előző évi 90 millióhoz képest, a foglalkoztatottak számát pedig kétharmadára, 15-ről 10-re kellett csökkentenem. Kemény döntéseket kellett meghoznom, de a piac is kemény lett.
Már januárban kijöttek az eladási statisztikák. Az újautó-eladások 2020-ban 2019-hez képest 20%-kal estek vissza, ami durván „alávágott” a teljes autóiparnak. Persze éreztük a saját bőrünkön is a visszaesést: egyre kevesebb megrendelés érkezett. Hiába, mind a magánszemélyek, mint a vállalkozások megsínylették a Covid-járványt. A tervezett vásárlásokat elhalasztották későbbre, ha ugyan nem mentek tönkre.
Mit gondolsz, Ti túlélitek a válságot?
Ha igen, akkor sem azért, mert bármivel is segítene bennünket a kormány. Egyelőre van annyi megrendelés, ami mellett túl lehet élni. Ha marad ez a bevételi szint, megmaradunk, ha nem, akkor jön a 2012-es forgatókönyv, felszámoljuk a céget.
Kiemelt kép: ThisIsEngineering fotója a Pexels oldaláról