Villáminterjúk helyi vállalkozókkal a válságról – 1. Éva

Éva 2012-ben másodmagával alapította szigetszentmiklósi székhelyű ruhaipari vállalkozását. A ruhakészítés mellett oktatással és rendezvényszervezéssel foglalkoznak, a teljes magyarországi piacra dolgoznak.

Van ugyan fizikai üzletük, de bevételeik döntő hányada webáruházukon keresztül realizálódik. Arról kérdeztem, hogyan hatott vállalkozásukra a pandémia.

Hogyan alakultak bevételeitek 2020-ban az előző évhez képest?

A járvány első két hónapjában még elvitte a céget a maszkgyártás. Azóta viszont a megrendeléseink erősen megcsappantak. Összességében árbevételünk az előző évi 10%-ára esett vissza. Kreatív vállalkozás vagyunk. Ahogy az előadóművész élete a szórakoztatás, úgy a mi küldetésünk az, hogy szépséget és örömet vigyünk az emberek életébe. Az, hogy a termékeinkre nincs igény, nem csak a családok csökkenő jövedelmét jelzi, de mentális állapotukat is.

Hogyan hatott a válság a vállalkozásban foglalkoztatottak számára?

A gyártást javarészt alvállalkozókkal oldjuk meg, náluk a felére csökkent az alkalmazotti létszám a járvány következtében. 2012 óta egy saját alkalmazottal dolgoztunk, aki tavasszal felmondott. Utólag úgy éreztük, szerencse, hogy így alakult, mert lehet, hogy el kellett volna bocsájtanunk. A saját megélhetésünket fedező bért és annak járulékait, üzletünk bérleti díját, melyet a válság alatt a bérbeadó másfélszeresére emelt, illetve az autó lízingdíját akkor is elő kell teremtenünk, ha nincs bevételünk. A lízingdíjra eddig nem vettük igénybe a hiteltörlesztési moratórium kínálta lehetőséget, most azonban nem maradt más választásunk – elfogytak a tartalékaink.

Igénybe tudtatok-e venni valamilyen kormányzati segítséget?

A hiteltörlesztési moratóriumon kívül nincs semmi olyan lehetőség, amelyre pályázhattunk volna. Uniós források lennének, de kifogytunk a pénzből, 30% önerőt nem tudunk letenni. Végső esetben felvehetnénk hitelt is, de ezt a megoldást kockázatosnak tartjuk. Kisvállalkozásként úgy érezzük, nem vagyunk a kormány stratégiai partnerei, az összesen két szavazatunk semmit sem nyom a latban.

Hogyan látjátok a jövőt?

A vállalkozást életben akarjuk tartani, hiszen egyszer biztosan vége lesz a járványnak. Erősítjük a tartalommarketinget – ez nem kerül igazából pénzbe, ha mi magunk csináljuk. Keressük a külpiaci lehetőségeket is olyan országokban, ahol kisebb a gazdasági visszaesés. Ha minden kötél szakad, akkor pedig újratervezem az életemet és visszamegyek a szakmámba dolgozni.

Kiemelt kép: ZoraPicArt

Villáminterjúk helyi vállalkozókkal a válságról – 1. Éva

Pin It on Pinterest